Saturday, December 4, 2010

happy BIRTHDAY ibu :'))

berapa puluh kali sudah matahari megitari bumi , sambil tarbatuk dan sesekali tertawa menghitung uban pada cuaca . kita kenali lagi jejak-jejak warna merah diangkasa . alangkah putih tulang leluhur dalam ingatan bagai salju dan negeri-negeri jauh .

sambil menyanyikan lagu sealmat ulang tahun , kau suguhi aku dengan ribuan buldozer yang berlarian dipematang sawah bagai mainan mengajak kembali ke masa kanak . pada jejaknya kau dengar engaran-erangan sakit ibu kala melahirkanmu beberapa tahun lalu . “bukalah”

bisik mereka mnegulurkan kado dan menuntun tanganmu untuk merobeki lembar-lembar sejarah sambil berharap barangkali ada hadiah yang menari . semacam layang-layang yang kau terbangkan di masa kanak mengarungi angin ke biru cakrawala . tapi langit terlalu sore untuk air mata .

maka sambil berulang tahun kau pandangi warna-warna senja bersama sisa matahari yang berpendaran pada kerisik daun akasia . musim pun bergegas terlalu lekas bagi detak nadi yang cemas menghemat liter-liter darah di badan . tapi ada suatu masa kau begitu ingat harumnya . sebab tahun-tahun pernah menjelma sungai , yang kau bendung untuk mengairi sawah hingga padian nampak memerah dari jauhan .

ketika kau datang dengan lilin ditangan , sempat kau cium bau sepatumu mengabarkan keramaian jalan kaya dan lampu-lampu kota yang begitu lekas berbahagia . 



"HAPPY BIRTHDAY MOM :'))

2 comments: